Status prawny
PUBLICZNE PRZEDSZKOLE NR 1 W ZŁOTOWIE działa na podstawie :
1. Uchwały nr XLII/237/10 RADY MIEJSKIEJ W ZŁOTOWIE z dnia 28 września 2010 r.
2. Aktu Założycielskigo Publicznego Przedszkola z dnia 1 stycznia 2011 roku.
oraz na podstawie:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
2) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
4) innych, aniżeli wymienione w pkt 1-4, przepisów prawa powszechnie obowiązującego,
5) Statutu Publicznego Przedszkola nr 1 w Złotowie z dnia 14.09.2020 r.
Załącznik do Uchwały nr 5/2020/2021
z dnia 14.09.2020 r. Rady Pedagogicznej
Publicznego Przedszkola Nr 1 w Złotowie
STATUT
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA NR 1
W ZŁOTOWIE
ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA WSTĘPNE
ROZDZIAŁ II CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
ROZDZIAŁ III POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W PRZEDSZKOLU
ROZDZIAŁ IV ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
ROZDZIAŁ V ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
ROZDZIAŁ VI FUNKCJONOWANIE PRZEDSZKOLA W OKRESIE PANDEMII LUB INNEGO ZAGROŻENIA
ROZDZIAŁ VII NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
ROZDZIAŁ VIII WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA I ICH RODZICE
ROZDZIAŁ IX REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLA
ROZDZIAŁ X POSTANOWIENIA KOŃCOWE
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1
PUBLICZNE PRZEDSZKOLE NR 1
ul. Grochowskiego 14, 77-400 Złotów
tel. 67 263 33 58
NIP 7671698876 REGON 301584212
BIP http://p1bip.przedszkola-zlotow.pl
oraz adres e-mail : p1@przedszkola-zlotow.pl
4.1. siedzibą przedszkola jest obiekt w Złotowie przy ulicy Grochowskiego 14, 77-400 Złotów
4.2. przedszkole jest wielooddziałowe.
7.1. prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
7.2. przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
7.3. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
7.4. realizuje programy nauczania, które uwzględniają podstawę programową wychowania przedszkolnego.
8.1. termin przerwy w pracy przedszkola zatwierdza w arkuszu organizacyjnym organ prowadzący;
8.2. informacje o przerwie wakacyjnej w danym roku szkolnym podaje dyrektor do wiadomości rodziców (w formie pisemnego ogłoszenia oraz informacji na stronie internetowej);
8.3. zgodnie z zapisami Konwencji Praw Dziecka, w czasie przerwy wakacyjnej uwzględnia się prawo dziecka do odpoczynku;
§ 2
1.1. przedszkolu – należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole Nr 1 w Złotowie;
1.2. statucie – należy przez to rozumieć Statut Publicznego Przedszkola Nr 1 w Złotowie;
1.3. nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola;
1.4. rodzicach–należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 3
w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
3.1. wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
i poznawczym obszarze jego rozwoju;
3.2. tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
3.3. wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
3.4. zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
3.5. wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania,
z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
3.6. wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
3.7. promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków
i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową
i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
3.8. przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie
o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
3.9. tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
3.10. tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
3.11. tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania
i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
3.12. współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
3.13. kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa
w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
3.14. systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
3.15. systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
3.16. organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego;
3.17. tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
4.1. organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców oraz predyspozycji rozwojowych dziecka;
4.2. dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
4.3. stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności;
4.4. indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka.
5.1. pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
5.2. informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki
i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
9.1. bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
9.2. zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek, co określa Regulamin spacerów i wycieczek;
9.3. zatrudnianie w każdym oddziale nauczyciela i pomocy nauczycielki, które są odpowiedzialne za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci;
9.4. stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym;
9.5. stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż.
ROZDZIAŁ III
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W PRZEDSZKOLU
§ 4
4.1. zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, zajęć rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4.2. porad i konsultacji;
4.3. zajęć rozwijających uzdolnienia.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
§ 5
1.1. dyrektor przedszkola, zwany dalej dyrektorem;
1.2. rada pedagogiczna;
1.3. rada rodziców.
§ 6
2.1. kieruje bieżącą działalnością placówki, reprezentuje ją na zewnątrz;
2.2. jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli
i pracowników obsługi oraz administracji;
2.3. sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli;
2.4. sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
2.5. przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących;
2.6. wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia
o tym stosowne organy;
2.7. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;
2.8. zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne
i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole;
2.9. organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
3.1. opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan;
3.2. prowadzenie obserwacji zajęć organizowanych przez nauczycieli przedszkola;
3.3. gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy;
3.4. sprawowanie nadzoru nad przebiegiem awansu zawodowego nauczycieli, nadawanie stopnia nauczyciela kontraktowego;
3.5. przedstawienie radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola;
3.6. co najmniej raz w roku dokonanie kontroli mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola, a także bezpiecznych
i higienicznych warunków, oraz określenie kierunków ich poprawy;
3.7. ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców;
3.8. przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
3.9. organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola;
3.10. współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi
i kontrolującymi;
3.11. kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
3.12. przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom;
3.13. organizowanie, w porozumieniu z organem prowadzącym, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
3.14. zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie
z obowiązującymi przepisami;
3.15. współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników;
3.16. wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci
i nauczycieli w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
3.17. dopuszczanie do użytku programu wychowania przedszkolnego.
4.1. wykonuje uchwały Rady Miejskiej w Złotowie w zakresie działalności przedszkola;
4.2. współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom
i ich rodzinom;
4.3. organizuje proces rekrutacji do przedszkola w oparciu o odrębne przepisy.
§ 7
5.1. zatwierdzenie planów pracy przedszkola i organizacji pracy przedszkola;
5.2. podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów w przedszkolu;
5.3. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5.4. uchwalenie statutu przedszkola;
5.5. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków;
5.6. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
6.1. organizację pracy przedszkola w tym przede wszystkim organizację tygodniowego rozkładu zajęć, ramowego rozkładu dnia poszczególnych oddziałów, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci;
6.2. projekt planu finansowego przedszkola;
6.3. propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć,
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
6.4. wnioski nauczycieli w sprawie doskonalenia organizacji pracy przedszkola.
§ 8
6.1. uchwalanie regulaminu działalności rady rodziców;
6.2. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
6.3. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola.
§ 9
ROZDZIAŁ V
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 10
2.1. liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczbę oddziałów, rodzaj
i czas ich pracy;
2.2. wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego;
2.3. wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.
§ 11
6.1. w okresie absencji nauczycieli dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o łączeniu grup dziecięcych;
6.2. liczba dzieci po połączeniu w oddziałach nie może przekraczać 25 i opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczyciel.
§ 12
5.1. religia – na życzenie rodziców. Zasady organizacji nauki religii regulują odrębne przepisy.
5.2. inne zajęcia uwzględniające potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci.
§ 13
2.1. dzienny czas pracy poszczególnych oddziałów, dostosowany do wniosków rodziców,
2.2. następujące pory posiłków: śniadanie: 8:00, obiad: 12:00, podwieczorek: 14:30.
§ 14
5.1. zajęcia rewalidacyjne;
5.2. zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne, zajęcia rozwijające uzdolnienia,
5.3. porady i konsultacje.
§ 15
1.1. dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin; przedszkole jest czynne w godzinach od 6.30 do 16.30. podczas których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego;
1.2. czas pracy przedszkola w roku szkolnym: od 1 września do 31 sierpnia każdego roku;
1.3. przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący przedszkole, na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców i jest wykorzystana na:
1.3.1. wykonanie remontu i czynności porządkowych;
1.3.2. pracownicze urlopy wypoczynkowe.
2.1. zapewnia się bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w wymiarze 5 godzin dziennie,
2.2. korzystanie z wychowania przedszkolnego powyżej 5 godzin jest odpłatne dla dzieci
w wieku od 3 do 5 lat,
2.3. dzieci realizujące obowiązek szkolny zwolnione są z opłaty za pobyt w przedszkolu,
2.4. nie pobiera się opłaty za pobyt, gdy dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zwolnienia z opłaty udziela dyrektor przedszkola, na wniosek rodzica/opiekuna prawnego dziecka.
4.1.1. śniadanie,
4.1.2. śniadanie, obiad,
4.1.3. śniadanie, obiad, podwieczorek.
§ 16
1.1. sale zajęć wraz z niezbędnym wyposażeniem;
1.2. pomieszczenia administracyjne i gospodarcze;
1.3. kuchnię przedszkolną;
1.4. zaplecze sanitarne;
1.5. plac zabaw;
1.6. salę terapii.
ROZDZIAŁ VI
FUNKCJONOWANIE PRZEDSZKOLA
W OKRESIE PANDEMII LUB INNEGO ZAGROŻENIA
§ 17
2.1. obowiązki:
2.1.1. dyrektora placówki;
2.1.2. pracowników;
2.1.3. rodziców;
2.2. organizację pracy przedszkola:
2.2.1. pracę przedszkola w podwyższonym reżimie sanitarnym;
2.2.2. przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola;
2.2.3. przebywanie osób postronnych na terenie przedszkola;
2.2.4. organizację bezpiecznej opieki w przedszkolu;
2.2.5. przygotowanie i praca pracowników;
2.2.6. organizację wyżywienia;
2.2.7. dezynfekcję;
2.2.8. procedury na wypadek stwierdzenia podejrzenia zakażenia.
ROZDZIAŁ VII
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 18
4.1. sumienne i staranne wykonywanie pracy;
4.2. przestrzeganie czasu pracy ustalonego w przedszkolu;
4.3. przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku;
4.4. przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów pożarowych;
4.5. dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia;
4.6. przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
§ 19
3.1. planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem oraz ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
3.2. wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
3.3. prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz ich dokumentowanie;
3.4. prowadzenie analizy gotowości szkolnej dziecka do podjęcia nauki w szkole;
3.5. stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
3.6. odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu
w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.;
3.7. udzielanie i organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom przedszkola. Współpraca ze specjalistami udzielającymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno- pedagogiczną, zdrowotną i inną;
3.8. planowanie własnego rozwoju zawodowego- systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w nowych formach doskonalenia zawodowego;
3.9. dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń;
3.10. eliminowanie przyczyn nieporozumień dzieci;
3.11. współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale, w zakresie uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju - miedzy innymi poprzez organizację kontaktów indywidualnych, spotkań adaptacyjnych, zebrań grupowych oraz uroczystości;
3.12. prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3.13. realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących;
3.14. czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał;
3.15. udział w pracach zespołów nauczycielskich;
3.16. współdziałanie z nauczycielami w danym oddziale w zakresie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemne przekazywanie informacji dotyczących dzieci;
3.17. korzystanie w swojej pracy merytorycznej i metodycznej z pomocy dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych;
3.18. inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno- sportowym;
3.19. realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających
z bieżącej działalności przedszkola.
4.1. tworzyć warunki do rozwoju dzieci, przygotowania do życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie;
4.2. sprawować opiekę nad powierzoną grupą, zgodnie z planem pracy i zmierzać do pełnej realizacji tego zadania;
4.3. rozwiązywać ewentualne konflikty w grupie;
4.4. koordynować działania wychowawcze nauczycieli pracujących w grupie;
4.5. organizować uroczystości przedszkolne według opracowanego kalendarza;
4.6. współorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
4.7. współpracować z rodzicami i informować ich o wynikach i problemach w zakresie opieki, wychowania i kształcenia, włączać rodziców w organizacyjne sprawy grupy;
4.8. współdziałać z dyrektorem i instytucjami opiekuńczymi (Powiatową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, opieką zdrowotną i innymi), w celu uzyskania wszechstronnej pomocy dla swoich wychowanków;
4.9. prawidłowo prowadzić dokumentację grupy i każdego dziecka zgodnie
z obowiązującymi przepisami;
4.10. odpowiadać służbowo przed dyrektorem przedszkola za osiąganie celów wychowania w swojej grupie;
4.11. odpowiadać służbowo za integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu wychowawczego grupy;
4.12. odpowiadać służbowo za poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji przedszkolnej lub społeczno – wychowawczej;
4.13. odpowiadać służbowo za prawidłowość dokumentacji swojej grupy;
4.14. nauczyciel przygotowuje na piśmie:
4.14.1. plany pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej oddziału;
4.14.2. dokumentację obserwacji i diagnozy rozwoju dzieci oraz przyrostu umiejętności;
4.14.3. sprawozdania z realizacji zadań opiekuńczo-edukacyjnych dwa razy w roku szkolnym.
4.14.4. inną dokumentację wymaganą prawem oraz wynikającą z działań statutowych przedszkola.
6.1. uprawnień pracowniczych wynikających z Karty Nauczyciela;
6.2. decydowania o doborze metod i form pracy z dzieckiem,
6.3. podejmowania decyzji o wyborze programu nauczania,
6.4. opracowywania samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami programu wychowania w przedszkolu oraz wnioskowanie do dyrektora o dopuszczenie go do użytku przedszkolnego,
6.5. ubiegania się o kolejne szczeble awansu zawodowego,
6.6. do podejmowania nowatorskich form pracy,
6.7. uczestnictwa w mierzeniu jakości pracy placówki,
6.8. publikowania materiałów związanych z wykonywaną pracą,
6.9. modyfikowania programu rozwoju placówki,
6.10. uczestnictwa w szkoleniach, warsztatach,
6.11. dofinansowania doskonalenia zawodowego,
6.12. składanie uwag i wniosków mających na celu usprawnienie pracy,
6.13. korzystania z pomocy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz Komisji Zdrowotnej,
6.14. zapoznania się z regulaminami obowiązującymi w przedszkolu: regulamin wynagradzania, przyznawania pomocy zdrowotnej, dofinansowania dokształcania
i doskonalenia zawodowego, pomocy z Zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, regulaminu spacerów i wycieczek oraz korzystania z placu zabaw,
6.15. do korzystania ze środków ochrony indywidualnej,
6.16. wynagrodzenia za swoją pracę.
6.17. Nauczyciel wykonujący zajęcia wychowawczo-dydaktyczne lub opiekuńcze w dniu wolnym od pracy otrzymuje w zamian inny dzień wolny od pracy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamiast dnia wolnego otrzymuje odrębne wynagrodzenie.
6.18. Nauczyciel wychowawca ma prawo do:
6.18.1. uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno – pedagogicznej, w swej pracy wychowawczej od dyrektora przedszkola i innych instytucji wspomagających przedszkole.
6.18.2. ustanowić (z grupą i rodzicami) własne formy nagradzania i motywowania wychowanków
7.1. życie, zdrowie i bezpieczeństwo psychiczne, fizyczne i harmonijny rozwój powierzonych jego opiece dzieci,
7.2. dobro przedszkola, powierzone mienie- wyposażenie przedszkola,
7.3. wykonywanie zadań wynikających z zakresu obowiązków.
§ 20
1.1. diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dziecka;
1.2. prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców
w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
1.3. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
1.4. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów :
1.4.1. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
1.4.2. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 21
1.1. prowadzenie badań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
1.2. rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola,
1.3. prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
1.4. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami dzieci;
1.5. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
1.5.1. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
1.5.2. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 22
3.1. sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę do dyrektora;
3.2. rada rodziców danego oddziału zwróci się do dyrektora z pisemnym wnioskiem
o zmianę wychowawcy, wniosek musi być uzasadniony i potwierdzony czytelnymi podpisami przez zwykłą większość rodziców (tj. połowa rodziców dzieci oddziału + 1), a dyrektor po przeprowadzeniu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego podejmuje decyzję w sprawie rozpatrzenia wniosku.
§ 23
1.1. zobowiązani są do przekazywania rodzicom rzetelnej i bieżącej informacji na temat realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego, a także rozwoju
i zachowania ich dziecka;
1.2. udzielają porad rodzicom w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka;
1.3. organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną i inną specjalistyczną;
1.4. uwzględniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych
w przedszkolu.
2.1. w miesiącu wrześniu organizowane jest zebranie organizacyjne, w trakcie którego dyrektor zapoznaje rodziców ze statutem przedszkola, programem przedszkola na dany rok szkolny, a nauczyciele z zestawami programów wychowania przedszkolnego (konkretnych oddziałów przedszkolnych);
2.2. w miesiącu listopadzie rodzice zapoznawani są z wynikami obserwacji i diagnozy wstępnej dzieci w formie pisemnej informacji zawierającej opis aktualnego poziomu rozwoju i propozycji działań wspomagających; do końca maja w grupach młodszych rodzice zapoznają się z wynikami obserwacji końcowej.
2.3. w miesiącu kwietniu rodzice dzieci realizujących roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego uzyskują pisemną informację o poziomie gotowości szkolnej dziecka
i decydują o przekazaniu jej szkole, w której dziecko rozpocznie naukę.
§ 24
1.1. intendent;
1.2. szef kuchni;
1.3. pomoc kuchenna;
1.4. pomoc nauczyciela;
1.5. pielęgniarka/ pomoc nauczycielki
1.6. woźny.
§ 25
1.1. prowadzić sprawy związane z gospodarką żywnościową:
1.1.1. zaopatrywanie przedszkola w produkty żywnościowe, ze zwróceniem uwagi na termin przydatności do spożycia i wysoką jakość odżywczą produktów;
1.1.2. prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej z